Pas de 80-20 regel toe op je klantenbestand

Pas de 80-20 regel toe op je klantenbestand

Pas de 80-20 regel toe op je klantenbestand

De wet van Pareto oftewel de 80-20 regel. Wie kent hem niet?
Pareto stelde begin 1900 vast dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de Italiaanse bevolking. De bedrijfsdeskundige Joseph Juran ontdekte dat je de 80-20 verhouding op veel zaken kunt toepassen. Hij versimpelde de regel en ging ervan uit dat 80% van de uitkomsten voortkomen uit 20% van de oorzaken. Klopt dit ook voor de omzet van jouw onderneming? Als je de regel volgt, levert 20% van je klanten 80% van je omzet. Check het maar eens.

Geef de 20% klanten veel aandacht

Die 20% klanten moet je echt koesteren. De tijd en energie die je in deze relaties steekt betaalt zich terug. Maar wat als een van deze klanten zijn diensten bij een andere organisatie gaat afnemen? Blijf altijd vooruitkijken. Gemakzucht ligt op de loer. Hoe gewoon vind je het bijvoorbeeld dat deze klanten al jarenlang diensten of producten bij je afnemen?

Denk daarom aan het bekende Wat Als-scenario. Wat als er een nieuwe inkoper komt of bij personeelszaken iemand anders trainingen gaat inkopen? Continu acquireren is daarom noodzakelijk. Weten wat de vraag in jouw markt is. Bekend zijn met de trends.

Schoon je klantenbestand op.

Zit een veeleisende en tijdrovende klant bij de 20% van jouw klanten? Of valt de klant onder de 80% van de klanten die in verhouding weinig afneemt? Misschien kun je dan beter afscheid nemen van die klant. Opschonen van je klantenbestand kan geen kwaad. Neem dan meteen eens de tijd om je klantenbestand te analyseren.

In de workshop ‘Zichtbaar voor klanten’ besteden we natuurlijk aandacht aan jouw stijl van acquireren maar we kijken ook wat er gebeurt bij jouw klantendoelgroep.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *