Zichtbaar, vindbaar en herkenbaar: een pot nat?
Je zou ze zo onder een noemer scharen. Alleen er zijn verschillen. Laten we de verschillen eens bekijken:
- Zichtbaar
Hier begint het mee. Hoe wil je als ondernemer naar buiten treden en met wat? - Vindbaar
En dan gevonden worden. Vindt jouw klant je dienst of product en waar dan? - Herkenbaar
Alle uitingen laten kloppen die je doet om je bedrijf te promoten.
Zichtbaarheid
Zichtbaarheid is tegenwoordig voor iedereen binnen bereik. Voorheen maakte je bijvoorbeeld printjes, deelde je flyers uit of plaatste je zelfs een billboard. Nu breng je eenvoudig, goedkoop en snel je eigen website in de lucht. Op het bijpassende sociale-mediaplatform vergroot je je zichtbaarheid nog eens.
Test jij je eigen zichtbaarheid wel eens? Googelen op je eigen naam? Wat vind je dan? Waar sta je bijvoorbeeld bij afbeeldingen? Misschien word je wel veel gevonden op plekken waar je niks mee hebt. Of weinig op plekken waar je juist zichtbaar wilt zijn.
Maak eens een analyse van de zoekresultaten die je vindt. Gebruik het resultaat om je zichtbaarheid te verbeteren. Bijvoorbeeld door te kijken welke sociale-mediaplatformen voor jou werken. Vergeet ook het old school drukwerk niet. Voor sommige lokale ondernemers is een vermelding in huis-aan-huiskranten juist belangrijk. Denk aan de tapijtreiniger die week in, week uit, met een vertrouwde foto op de deurmat ploft.
Tip
Google jij jezelf regelmatig? Maak dan je cache leeg of gebruik verschillende computers. Dan voorkom je dat je dezelfde info voorgeschoteld krijgt.
Hoe zichtbaar is nu je website?
Heb je een unieke voor- en achternaam als webadres? Dan is de kans groot dat je hoog in de zoekresultaten verschijnt. Groter dan wanneer je je naam verwerkt in combinatie met een bedrijfsnaam. Een ondernemer die onder zijn eigen naam opereert heeft op dat punt een voordeel ten opzichte van een bedrijf die regelmatig nieuwe websitenamen gebruikt voor het promoten van zijn product of dienst. Dit voordeel werkt voor jou goed als je op persoonlijke titel opereert, als je jezelf identificeert met wat je doet. Je naam is dan gekoppeld aan je dienst.
Tip
Gebruik eens verschillende combinaties van woorden in Google.
Vindbaarheid
Hoe vindt jouw volgende klant jouw specifieke product of dienst? Heb je je aanbod beschreven zoals jij denkt dat het moet worden beschreven? Of heb je jouw klanten je product of dienst laten beschrijven?
Het hoge aantal Smartphone-bezitters in combinatie met het gratis wifi-aanbod zorgt voor eenvoudige toegankelijkheid van het internet. Met een zin of een paar zoekwoorden wordt er daardoor al snel en gemakkelijk met een zoekmachine gezocht.
Besef dat een website in hoge mate bijdraagt aan je vindbaarheid, zichtbaarheid en herkenbaarheid.
Tip: test je website op een mobiele telefoon.
Waar zoekt je doelgroep op?
Als je doelgroep je niet vindt, ga dan eens na of je op je website wel de woorden gebruikt die je doelgroep intypt. Je beschrijvingen en woorden kloppen misschien technisch perfect, maar vaak beschrijft je doelgroep het anders. Mensen die een pijnstiller nodig hebben zoeken meestal niet op de merknaam Aspro, maar op ‘pillen tegen hoofdpijn’.
Heb je jouw doelgroep wel eens op de man af gevraagd op welke woorden zij hebben gezocht?
Tip
Google eens op woorden en omschrijvingen die jouw concurrenten gebruiken.
Wat zeggen hoge trafficcijfers?
Mooi als je al een hoog aantal bezoekers hebt op je website. Maar is je dienst of product ook zichtbaar? Heeft je website heldere, aansprekende teksten en veelzeggend beeldmateriaal?
SEO
Search Engine Optimization (SEO) klinkt als een wondermiddel om hoger in de Google-resultaten te komen. Was het maar een recept of formule. Er zijn gelukkig handige SEO-tips die ervoor zorgen dat je beter wordt gevonden. Bijvoorbeeld door linkbuilding, de uitruil tussen websites. Dat draagt bij om meer resultaten te boeken. Of door regelmatig een blogje te schrijven: zo genereer je internetverkeer naar je website. En met slimme plugins kom je een eind op weg richting optimale zoekresultaten.
Herkenbaarheid
Zichtbaar en vindbaar zijn geregeld. De vraag is: ben je nu ook herkenbaar? Klopt alles wat je naar buiten brengt? Gebruik je bijvoorbeeld altijd dezelfde kleuren, lettertype, logo en profielfoto? Een aansprekend beeld. Herhaling van je boodschap. Denk dan ook aan de inhoud van de webteksten. De tone of voice. Ben je onderscheidend in je service? Net iets anders doen dan anderen. Niet meegaan met de mainstream.
Conversie en call to action
Je website is technisch up-to-date. Volgens Google Analytics ben je vindbaar en zichtbaar. Alleen de conversie blijft achter. Er komen voldoende bezoekers maar ze kopen niet of zoeken geen contact met jou. We gaan in de workshop daarom ook op zoek naar welke call-to-actions goed werken op jouw website.
Hoe toon jij je vakmanschap? Ben je een kleine ondernemer die helemaal zelf doet? Laat dan je specialisme zien. Heb je een certificering of keurmerk? Zet het op de website. Dan straal je uit dat je betrouwbaar bent. Dan spelen ook dingen als je reputatie en je imago. Probeer een manier te vinden om dat op je website naar voren te laten komen. Hoe? Bijvoorbeeld door te laten zien hoe lang je al ondernemer bent en voor wie je gewerkt hebt.
Lokaal of nationaal
Zoekt je doelgroep een product of dienst in de buurt? Dan is het benoemen van je lokale informatie zeker een aanrader. Denk aan de naam van je regio, streek, buurt of woonplaats.
In onze workshops werken we aan jouw herkenbaarheid. Met lekker leesbare teksten die goed gevonden worden!
#klantenwerven #vindbaar #zichtbaar #herkenbaar
Casus – opzet
Annet en Jan hebben de kinderen en de tent ingepakt en rijden naar Drenthe. Op internet hebben ze een leuke camping gezien. De camping is met Google Maps niet moeilijk te vinden. Het ziet er heerlijk uit. ‘Eindelijk rust, even weg uit de stad’, verzucht Annet.
Het eerste wat dit gezin doet na aankomst is de wifitoegang regelen. Met hun smartphones checken ze meteen op de website van de camping welke faciliteiten er zijn. Op zaterdag kunnen de kinderen meedoen aan een speurtocht. Moeten ze wel ’s ochtends om half 9 klaar staan. Handig dat ze dat nu alvast weten.
Ze hebben die dag nog geen zin om zelf te koken. Kijken meteen welke restaurants er in de omgeving zijn. Kunnen ze online reserveren.
…